22 بهمن 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

زگیل تناسلی شایع ترین علائم ویروس hpv

ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی چیست؟

در واقع ویروس اچ پی وی (Human Papillomavirus) که به آن ویروس پاپیلومای انسانی هم می‌گویند، عامل بیماری HPV، شایع‌ترین عفونت مقاربتی است.حال برای دانستن شایع ترین علائم ویروس hpv تا آخر این مقاله با ما باشید

این ویروس از طریق تماس پوست با پوست و روابط جنسی منتقل می شود و بیش از ۲۰۰ نوع (سویه) از این ویروس شناخته شده‌است. این بیماری تنها در انسان ها دیده شده‌است و یک فرد ممکن است به بیش از یک نوع از ویروس پاپیلومای انسانی آلوده گردد. بیش از ۴۰ سویه از این ویروس می‌توانند از طریق تماس جنسی منتشر شوند و مستقیماً در ناحیهٔ مقعد و تناسلی عفونت ایجاد نمایند

شایعترین علادم ویروس hpv
آیا HPVعلامت دارد؟

متأسفانه اکثر بیماران آلوده به عفونت HPV، اطلاعی از بیماری خود ندارند،افراد مبتلا می‌توانند سال‌ها بدون علامت باشند و در این مدت، ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند

شایع ترین علائم ویروس hpv:

ویروس پاپیلومای انسانی کم‌خطر: این نوع اچ‌پی‌وی معمولا بیماری جدی‌ای ایجاد نمی‌کند و به صورت زگیل‌هایی در ناحیه تناسلی، گلو، دهان و مقعد ظاهر می‌شود.نوع ۶ و ۱۱ تقریباً ۹۵ درصد زگیل های تناسلی را ایجاد می کنند

ویروس پاپیلومای انسانی پرخطر: این نوع اچ‌پی‌وی عامل اصلی پیش سرطان و ضایعات سرطانی است. نوع ۱۶ و ۱۸ این ویروس بسیار پرخطر هستند و باعث بروز سرطان در ناحیه تناسلی می‌شوند. 80 درصد سرطان های دهانه رحم در زنان و 90 درصد از سرطان های مرتبط با HPV در مردان می شود.متاسفانه سرطان دهانهٔ رحم یکی از متداول‌ترین سرطان‌ها در سراسر جهان است

سایر علائم ویروس hpv

سوزش، خارش یا حساسیت اطراف واژن از شایع ترین علائم ویروس hpv در زنان هستند،سایر علائم قابل ذکر عبارتند از :

• ایجاد زائده‌های سفت، برجسته و گوشتی شکل اطراف و روی واژن و مقعد که گاهی شبیه گل‌کلم هستند.
  • هر قسمتی از بدن که در معرض رابطه جنسی قرار دارد، احتمال ابتلا به عفونت HPV دارد. یعنی واژن، دهانه رحم، کشاله ران، گلو و دهان در زنان و آلت تناسلی، ران، کشاله ران و اسکروتوم در مردان در معرض ابتلا به ویروس اچ پی وی هستند.
  • درد، خارش و سوزش ناحیه تناسلی
  • اگر زگیل تناسلی زنان در قسمت داخلی واژن باشد، خونریزی بعد رابطه جنسی یا نشانه‌های غیرطبیعی در واژن می‌توانند از علائم زگیل تناسلی زنان باشند.
  • انسداد مجاری ادراری در صورتی که زگیل تناسلی در مجاری ادرار باشد.
  • ایجاد زگیل و برآمدگی در اطراف دهان، زبان، لب، گلو در افرادی که رابطه جنسی دهانی با فرد مبتلا دارند.
  • ترشح و رطوبت غیرعادی در ناحیه برآمدگی‌ها
انتقال ویروسhpv
راه های انتقال ویروس hpv

شاید فکر کرده اید که رابطه جنسی تنها راه انتقال ویروس hpv می باشد،اگرچه اصلی ترین عامل انتقال ویروس hpv،رابطه جنسی محافظت نشده می باشد اما علل دیگری نیز برای انتقال ویروس hpv وجود دارد

• هر گونه تماس پوست به پوست ناحیه تناسلی یا پوست به مخاط یعنی رابطه جنسی بدون دخول نیز می‌تواند ریسک ابتلا به اچ پی وی را افزایش دهد
  • رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی
  • استفاده سرنگ مشترک در بین معتادان
  • انتقال بیماری از مادر به نوزاد هنگام زایمان یا شیردهی
  • استفاده از تیغ‌های آلوده

آیا ویروس HPV از طریق لیزر یا استخر منتقل می شود؟

مطالعات نشان داده این ویروس می‌تواند روزها روی سطوح، لباس‌ ها، تجهیزات زنان و زایمان که اغلب استفاده می‌شوند و فومیت‌ ها زندگی کند، به همین دلیل استفاده از لوازم شخصی فرد مبتلا مانند مسواک، حوله و سایر موارد مشابه نیز باعث انتقال این بیماری به افراد سالم می‌شود استفاده از دستگاه‌های در ارتباط با پوست انسان مانند دستگاه لیزر نیز در صورتیکه نکات بهداشتی و ضد عفونی رعایت نشود می تواند باعث انتقال این ویروس شود ویروس از طریق آب استخر منتقل نمی شود اما تماس پوستی با دیواره یا لبه استخر یا وسایل شنا که با فرد دیگر در تماس بوده می تواند باعث انتقال ویروس شود

درمان زگیل تناسلی
حال که از شایعترین علائم ویروس hpv و راههای انتقال آن صحبت کردیم ببینیم آیا این ویروس درمان پذیر هست.

اگر در استان یزد یا استانهای مجاور زندگی می کنید برای درمان زگیل تناسلی حتما مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

درمان زگیل تناسلی زنان در یزد

آنچه مسلم است درمان قطعی زگیل تناسلی وجود ندارد. این بیماری را می‌توان فقط کنترل یا متوقف کرد. حتی اگر شما شیوع HPV فعالی نداشته باشید و زگیل‌ها برداشته شوند باز هم می‌توانید ویروس اچ پی وی را انتقال دهید.

در مورد این ویروس مهم تر از درمان آن پیشگیری می باشد،پیشنهاد می شود مقاله تزریق واکسن گارداسیل در یزد **** را مطالعه بفرمایید