13 آذر 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

چگونه زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟

هر زایمان و تولدی داستان منحصر به فرد خود را دارد و هر والد و فرزندی شرایط متفاوتی را تجربه نموده اند.حال با رعایت چه نکاتی یک زایمان طبیعی راحت را تجربه کنیم؟در این مقاله نکات مهمی بیان شده است،با ما همراه باشید.

دوران بارداری از شیرین ترین دوران زندگی زنان می باشد که می تواند همراه با سختی هایی هم باشد،بانوان باید قبل از تولد فرزند خود، به مراقبت های قبل از زایمان توجه کنند تا زایمان طبیعی راحتی را تجربه نمایند. بانوان عزیز باید قبل از هر چیز به متخصص زنان باتجربه و واجد شرایط مراجعه نموده و نسبت به نوع زایمان خود مانند زایمان طبیعی یا زایمان سزارین نیز آگاهی کافی داشته باشند.

دکتر زهرا فلاح یکی از بهترین جراحان و متخصصین زنان در استان یزد .برای نوبت گیری با شماره 03537332728تماس بگیرید

زایمان طبیعی راحت
برنامه زایمان
با نزدیک شدن به پایان بارداری برای زایمان خود برنامه داشته باشید.
برنامه شما می تواند شامل موارد: انتخاب بیمارستان،حضور یا عدم حضور پدر،داشتن مامای همراه ،انتخاب پزشک ،

آمادگی برای انتخاب روش تغذیه کودک،آمادگی و آموزش نحوه نگهداری از نوزاد،بعد از زایمان چه کسی از شما مراقبت کند و …باشد

اگر در زمینه بارداری سوالی دارید،این مقاله را مطالعه بفرمایید سوالات رایج بارداری

چرا زایمان طبیعی؟

زایمان طبیعی، یک فرآیند فیزیولوژیک است که در هفته 36 تا 42 بارداری رخ می دهد.همان طور که از اسم این نوع زایمان کاملا مشخص است که در صورت وجود شرایط مناسب برای مادر و جنین، بهترین و سالم ترین گزینه برای زایمان باشد. چون روشی است طبیعی، و به دلیل طبیعی بودن عوارض و خطرات کمتری دارد. زایمان طبیعی علیرغم تمامی درد هایی را که متوجه مادران می کند اما فوایدی را داراست که علت خوبی برای ترجیح آن به روش سزارین است.

چه کنیم تا یک زایمان طبیعی راحت داشته باشیم؟

اگرچه فرایند زایمان طبیعی با درد زیادی همراه است اما زمانی‌ که سیر طبیعی خود را طی کند، درد آن قابل تحمل خواهد بود. در صورت آگاهی جسمی و روحی مادر از روند طبیعی زایمان و مدیریت درست عامل زایمان، روند زایمان به‌ خوبی پیش می‌رود و یکی از لذت‌‌بخش‌ترین تجربیات مادر خواهد بود.

شاید اولین علت تمایل مادران به سزارین ترس از آن باشد که به‌صورت ترس از درد و نگرانی از کمبود امکانات نمایان خواهد شد.پزشک باید به مادر این اطمینان را بدهد که هر ساعتی زمان زایمان برسد، مانند سزارین شرایط بیمارستان فراهم بوده و او می‌تواند در شرایط مناسب به طور طبیعی زایمان کند. از سوی دیگر فراهم بودن امکانات برای زایمان طبیعی بدون درد در تمام ساعات شبانه روز وجود دارد.

سوالات رایج بارداری
آمادگی جسمانی مادر در دوران بارداری برای زایمان طبیعی راحت؟

اگر مشکل جسمی خاصی ندارید و پیش از بارداری ورزش می‌کردید، معمولاً می‌توانید ورزش خود را در دوران بارداری هم ادامه دهید،اما اگر تا به حال ورزش نمی‌کردید، با مشورت پزشک خود بازهم می‌توانید ورزش را شروع کنید و فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید

چگونه ورزش کردن به زایمان طبیعی راحت تر کمک می کند؟

ورزش کردن در دوران بارداری از دو جهت به زایمان طبیعی راحت کمک می‌کند.
1- باعث تقویت تمام عضلات و انعطاف‌پذیری بیشتر بدن :
در نتیجه هنگام زایمان می توانید در وضعیت‌های مختلف قرار بگیرید.
2-باعث در اختیار داشتن کنترل عضلات لگن :
تمرین‌هایی مثل کگل، این امکان را به شما می‌دهد که هنگام زایمان، کنترل عضلات لگن را در اختیار داشته باشید و به فرایند زایمان کمک کنید.

ورزش های مفید در دوران بارداری

-پیاده روی: اولین و شایعترین ورزش هوازی برای دوران بارداری و زایمان طبیعی راحت پیاده روی می باشد،این ورزش مفرح و آسان فشاری به مفاصل و عضلات شما وارد نمی‌کند و تمرین مفیدی برای شروع ورزش است

– ورزش شنا و فعالیت در آب: یکی دیگر از ورزش‌های زایمان طبیعی، قطعا شنا است. در صورتیکه از بهداشت آب استخر اطمینان کافی دارید و با مشکلات عفونتی مواجه نمی شوید ورزش شنا یک انتخاب خوب برای شما می باشد.وقتی در آب هستید وزن وارده به مفاصل کمتر است و با تحرک در آب، می‌توانید هوازی خوبی را هم تجربه کنید، در عین حال این ورزش، فشاری به مفاصل وارد نمی کند. اگر هنگام انجام فعالیت‌های دیگر کمردرد دارید، شنا را امتحان کنید.

-کلاس‌های یوگا و پیلاتس یوگا و پیلاتس ورزشهای آرام و تمرکزی هستند ،اگر این ورزش ها را انتخاب می کنید به مربی یوگا یا پیلاتس خود بگویید که باردار هستید. مربی تمام تمرینات غیرمجاز را برایتان مشخص می کند. یوگا به خصوص در ماه‌های آخر به انعطاف و آرامش شما کمک می‌کنید و جسم و روح شما را برای روز زایمان آماده میکند.

پیلاتس هم بر تقویت عضلات مرکزی بدن و بهبود وضعیت بدن تمرکز دارد. یک میان تنه قوی می‌تواند خیلی از دردها و موقعیت‌های روز زایمان را برایتان آسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر کند. این دو ورزش برای زایمان طبیعی آسان می‌تواند بسیار مفید باشد.

دوچرخه ثابت ایروبیک با شدت کم و مخصوص بارداری تمرینات کششی و قدرتی تمرین چرخش لگن، سجده؛ قرار دادن دست‌ها بر روی زمین و بالا بردن باسن و کمر اسکات از جمله ورزش‌هایی است که بدن شما را در دوران بارداری برای زایمان آماده می‌کند حرکات خاصی هستند که در ماه آخر و نزدیک به زایمان باید آنها را تکرار کنید تا زایمان طبیعی راحتی داشته باشید،این حرکات را در یک مقاله دیگر عنوان می کنیم .

مراقبت های دوران بارداری
آمادگی روانی برای زایمان

درباره بارداری،زایمان و مراقبت از نوزادتان چه احساسی دارید؟ وحشت‌ زده! هیجان‌ زده! نگران! هر سه!
متخصصین می‌گویند: درست است که احساسات شما در این دوران تحت تاثیر هورمون‌های بارداری قرار دارد و احساسی تر از قبل هستید، ولی نباید احساسات آشفته بی‌ اهمیت جلوه کنند و بی پاسخ رها شوند. یکی از متخصصین روانشناسی می گوید: در واقع گذراندن ۹ ماه بارداری با تمام فراز و نشیب هایش، زمانی کافی برای احاطه ذهن تان به این موضوع است که در حال پرورش فردی هستید که به شما وابسته خواهد بود، به طوری که هیچ کس هرگز چنین نسبتی را با شما نداشته است.

برای آمادگی ذهن و آرامش خود این نکات را در نظر داشته باشید


در باره احساساتتان با دیگران صحبت کنید.
دکتر یا مامای خود را از نگرانی های خود مطلع سازید. اغلب نگرانی‌ها بر پایه اطلاعات نادرست یا درکی ناصحیح به وجود می آیند. بنابراین پزشک شما می‌تواند به وسیله تشریح مشکلات احتمالی به بهبود بسیاری از اضطراب‌های کمک کرده و نکاتی قابل اجرا برای پیشگیری به شما ارائه دهد.
اطلاعات کسب کنید. از بخش زایمان بیمارستان بازدید کنید، در کلاس‌های بارداری حضور یابید و کتابهایی مرتبط با دوران بارداری و زایمان که انرژی مثبت به شما تزریق می کنند را مطالعه کنید

– روش‌های مدیریت اضطراب را تمرین کنید. موضوعاتی که به شما احساس شادی و آرامش می‌بخشد را بنویسید. زمانی را برای این کار تخصیص دهید و خاطرات خودر را در دفتری ثبت کنید. زیرا مشخص شده است که روش هدایت تصورات و تمرین مراقبه تمرکز حواس، درد و اضطراب هنگام زایمان را کاهش می‌بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.