6 آبان 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

سوالات رایج بارداری

برخی سوالات رایج بارداری ذهن مادران باردار را به خود مشغول کرده است.در این مقاله سعی می کنیم به تعدادی از سوالات رایج پاسخ دهیم.

تا چه مدت می توان در دوران بارداری کار کرد؟

یکی از دغدغه ها و سوالات رایج بارداری ،نحوه کار کردن در این دوران و ممنوعیت های آن می باشد. کار کردن در دوران بارداری همیشه آسان نیست. اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید و می‌خواهید ضمن بارداری به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید، بهتر است با روش‌­هایی که سلامت مادر و جنین را در حین انجام دادن کار حفظ می‌کند، آشنا شوید . روش‌­های تسکین مشکلات شایع در حاملگی را یاد بگیرید و بدانید چه زمانی کار کردن در دوران بارداری باعث به خطر افتادن بارداری می­‌شود.

از عواملی که باعث تحریک حالت تهوع شما می­‌شود(بر اساس تجربه شخصیتان) دوری کنید و به فاصله زمانی کوتاه میان وعده مصرف کنید. در حین کار استراحت­‌های کوتاه و متناوب داشته باشید و مواد غذایی سرشار از آهن و پروتئین مصرف نمایید،مصرف مداوم آب را فراموش نکنید همواره سلامتی و راحتی خود را در نظر بگیرید،اگر مشکل خاصی نداشتید و پزشک شما را از فعالیت منع نکرد می توانید تا روزهای آخر بارداری به فعالیت خود ادامه بدهید

آیا در دوران بارداری می توان ورزش کرد؟
سوالات رایج بارداری

تصور این که ورزش در دوران بارداری برای مادر و کودک خطرناک است و مادر باید ورزش در بارداری را به حداقل برساند اشتباه می باشد. داشتن یک برنامه ورزشی متعادل در دوران بارداری می‌تواند به شما در حفظ سلامتی و احساس تندرستی کمک کند. ورزش در بارداری در بهبود وضعیت و تسکین برخی از ناراحتی‌های شایع مانند کمردرد و خستگی موثر است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت بدنی می‌تواند در جلوگیری از دیابت حاملگی (دیابتی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود)، تسکین استرس و تسهیل زایمان نقش داشته باشد.

اگر قبل از بارداری ورزش می کردید، بهتر است فعالیت در بارداری خود را با اعتدال ادامه دهید و برای ورزش در بارداری خود برنامه‌ریزی کنید ولی ورزش سنگین انجام ندهید اگر قبلاً هیچ‌وقت به طور منظم ورزش نکرده‌اید، پس از مشورت با ارائه دهنده خدمات بهداشتی می‌توانید با خیال راحت یک برنامه ورزش در حاملگی را شروع کنید. اما فعالیت جدید و سنگین مناسب نیست

ورزش هایی مثل پیاده روی ،شنا یوگا،دوچرخه سواری ثابت داخل سالن، دستگاه‌های پله‌نوردی و ایروبیک با ضربه کم است (که توسط مربی مجاز ایروبیک آموزش داده می‌شود) می تواند بسیار موثر باشد اگر مشکل پزشکی مانند آسم، بیماری قلبی یا دیابت دارید، ورزش در دوران بارداری توصیه نمی‌شود ،حتما قبل از شروع یک فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید

سوالات رایج بارداری
داشتن رابطه جنسی حین بارداری مجاز است؟

یکی دیگر از سوالات رایج بارداری که اکثر مراجعین سوال می کنند داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری می باشد. عزیزانم داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری کاملا طبیعی می باشد.البته به شرط آن‌که خود بارداری نیز در شرایط طبیعی انجام شده باشد. در حالت عادی مقاربت جنسی و حرکات آمیزشی به جنینی که تحت حفاظت رحم و جدار عضلانی شکم قرار دارد آسیبی نمی‌رساند. علاوه بر این، جنین توسط مایع آمنیوتیک نیز تحت محافظت قرار می گیرد.

برخی نظریه ها مبنی بر اینکه رابطه جنسی در ماه آخر می تواند روند زایمان را تسریع نماید وجود دارد،که البته صددرصد اثبات نشده است
نکته مهم:البته در بارداری های پرخطر طبق نظریه پزشک باید از رابطه جنسی اجتناب شود

آیا استفاده از تلفن همراه در بارداری به جنین آسیب نمی رساند؟

یکی دیگر از سوالات رایج بارداری که ذهن مادران باردار را درگیر نموده است،استفاده از تلفن همراه در این دوران می باشد. استفاده زیاد از تلفن همراه در دوران بارداری که سلول های عصبی جنین در حال شکل گیری هستند، سبب شکل گیری ناقص سلول های عصبی و بروز اختلالات عصبی و آسیب های مغزی می شود. اشعه های ناشی از امواج الکترومغناطیسی موبایل روی DNA که مسئول رشد و نمو جنین است، اثر مخرب دارد و می تواند باعث اختلال در رشد جنین شود همچنین مادرانی که در دوران بارداری خود از تلفن همراه بیش از حد استفاده می کنند، بیشتر در معرض سقط جنین قرار دارند.

به همین سبب توصیه به خانم های باردار، زنان شیرده و حتی زنانی که قصد بارداری دارند این است که ساعات استفاده از تلفن همراه را کاهش دهند تا در معرض امواج رادیویی تلفن همراه قرار نگیرند و در صورت نیاز به انجام تماس و مکالمه از تلفن ثابت استفاده کنند.

افسردگی در بارداری
افسردگی در بارداری

دوران بارداری، دورانی است که معمولاً بسیاری از اندام‌های بدن زنان، هورمون‌ها و حتی فعل‌وانفعالات مغز آنها دچا تغییر می‌شود. هر روز که جنین رشد می‌کند، ممکن است فشار روی ارگان‌های بدن و مغز بیشتر شده و اختلالات به‌وجود آمده هم پررنگ‌تر شوند. این تغییرات هورمونی، در ۱۴ الی ۲۳ درصد موارد منجر به بروز افسردگی بارداری (Perinatal Depression) در زنان می‌شوند.

در حالت کلی، هرگونه تغییر خلق‌وخو، احساسات منفی، عدم لذت و رضایت از زندگی و مواردی از این دست که در یک زن باردار مشاهده می‌شود، علامت وجود افسردگی دوران بارداری در اوست. علاوه بر دردها، ضعف جسمانی و دیگر دشواری‌هایی که مادر در این دوران تجربه می‌کند، افسردگی هم می‌تواند مشکل را دوچندان کند و به همین دلیل لازم است در صورت شناسایی و تشخیص، نسبت به درمان آن اقدام شود.

اگر احساس می‌کنید که به افسردگی دوران بارداری دچارید، بهترین کار این است که با یک مشاور یا روانشناس مشورت کنید. برای غلبه بر این افسردگی، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند کمک‌کننده باشند. با وجود این‌که به دلیل بارداری، پزشک شما سعی خواهد کرد تا جایی‌که امکان دارد از تجویز دارو پرهیز کند و از روندهای درمانی حمایتی استفاده کند، اما اگر شدت افسردگی وخیم باشد، ممکن است دارو درمانی نیز پیشنهاد شود.

جهت آگاهی از مراقبت های دوران بارداری حتما به این آدرس مراجعه نمایید: مراقبت های دوران بارداری

جهت مشاوره و آگاهی از شرایط بارداری خود می توانید با مطب دکتر زهرا فلاح متخصص زنان زایمان نازایی با شماره03537332728 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.