14 مرداد 1398 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

علت خونریزی های غیر طبیعی رحمی

 خونریزی واژینال از ترشحات سفید رنگ، رقیق و شفاف واژن که روزانه بانوان تجربه می کنند متفاوت است. این نوع از ترشحات سفید رنگ کاملاً طبیعی بوده و برای تمام خانم‌ها در طول روز اتفاق می‌افتند
همچنین لکه‌بینی قهوه‌ ای که دو تا سه روز پس از پایان دوره قاعدگی رخ می‌دهد (به دلیل تغییرات هورمونی در بدن) طبیعی بوده و جای نگرانی نیست

دلایل زیادی برای ایجاد خونریزی غیرعادی رحمی وجود دارد. حاملگی یکی از دلایل رایج است. همچنین پلیپ‌ها یا تومورهای فیبروئیدی (ضایعات کوچک و بزرگ) در رحم می‌توانند عامل خونریزی باشند. در موارد نادر، مشکل تیروئید، عفونت دهانه رحم یا سرطان رحم می‌تواند باعث خونریزی رحمی شود.

در بیشتر زنان، خونریزی غیرعادی رحمی به خاطر عدم توازن هورمونی ایجاد می‌شود. زمانی که هورمون‌ها عامل خونریزی هستند، پزشکان آن را خونریزی ناشی از اختلال عملکرد رحم (DUB) می‌نامند. خونریزی غیرعادی بخاطر عدم‌توازن هورمون ها در زنان با سنین پایین و یا زنانی که به دوران یائسگی نزدیک می‌شوند رایج‌تر است.

در برخی از زنان جوان مبتلا به خونریزی غیرعادی رحمی، در طول دوره قاعدگی تخمکی از تخمدان‌ها آزاد نمی‌‌شود (تخمک‌گذاری). چنین چیزی در  دخترانی که تازه به سن قاعدگی رسیده‌اند رایج است. این مسئله باعث عدم توازن هورمونی می‌شود که در آن استروژن بدن باعث رشد زیاد پوشش یا غشاء داخلی رحم (endometrium) و افزایش ضخامت بیش از حد آن می‌شود. زمانی که در طول دوره‌ قاعدگی ،بدن این پوشش ضخیم را دفع می‌کند، خونریزی بسیار شدید خواهد بود.

ضخیم شدن پوشش داخلی رحم یکی دیگر از عوامل خونریزی در زنانی است که در دهه 40 و 50 زندگی خود قرار دارند. ضخامت پوشش داخل رحم می‌تواند هشداری برای سرطان رحم باشد. اگر دچار خونریزی غیرعادی رحمی هستید و در این رده سنی قرار دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. شاید این شرایط بخشی از فرآیند افزایش سن است، با این وجود باید مطمئن شوید که سرطان رحم عامل آن نیست.

پیشگیری از خونریزی غیر طبیعی رحم

اگر خونریزی غیرعادی رحمی به علت تغييرات رحمی ایجاد شده، امکان پیشگیری وجود ندارد. اما اگر تغییرات هورمونی بخاطر افزایش وزن ایجاد شده، کاهش وزن می‌تواند به پیشگیری کمک کند. وزن شما بر تولید هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد. حفظ وزن ایده‌آل می‌تواند از خونریزی غیرعادی رحمی جلوگیری کند.

تشخیص خونریزی های غیر طبیعی رحم
  •  بهتره در مرحله ی اول یه شرح حال دقیق از بیمار گرفته بشه و مواردی مثل حاملگی، استفاده از آیودی و بودن در مراحل ابتدای یا انتهای باروری رد بشه.
  • حتما سونوگرافی برای بیمار انجام بشه.
  • حتما تمام آزمایش های خون هورمونی انجام بشه.
  • آزمایشات PT، PTT، BT و شمارش پلاکت باید انجام بشه.
  • انجام پاپ اسمیر و معاینه ی دستگاه تناسلی از نظر بروز عفونت ها هم مهمه.
  • حتی در مواردی نیاز به انجام کورتاژ تشخیصی خواهد بود. اگر نتیجه نده، نیاز به نمونه برداری رحمی هست.
  • در انتها هم بررسی مستقیم بافت رحمی به وسیله ی هیستروسکوپ هست.
درمان خونریزی های غیر طبیعی رحمی

باید توجه داشته باشیم که درمان به علت خونریزی بستگی داره

  • اگه فردی دچار کم کاری تیروئیده، باید بیماری اولیه درمان بشه و بعد به درمان خونریزی پرداخته بشه.
  • آزمایشات لازم باید حتما انجام بشه و در صورت کم خونی، تجویز قرص آهن و مشتقات اون مثل هماتینیک و در صورت عدم تاثیر حتی نیاز به تزریق خون خواهد بود.
  • استفاده از داروهایی مثل مفنامیک اسید و ترانکسامیک می تونه موثر باشه.
  • همچنین داروهای هورمونی باعث تنظیم خونریزی های غیر طبیعی میشن و میشه هم از نوع ترکیبی که شامل استروژن و پروژسترونه استفاده کرد و هم از نوع پروژسترونی.
  • استفاده از آیودی های پروژسترونی.

هرگز نباید خودسرانه هیچ دارویی مصرف بشه. اگه دارویی برای خونریزی های غیر طبیعی رحم برای فردی موثر واقع شد؛ ممکنه برای یه فرد دیگه تاثیری نداشته باشه و حتی خطرناک هم باشه. بهتره حتما تحت نظر پزشک از داروهای گفته شده استفاده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.