22 تیر 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

علت لکه بینی غیر طبیعی

لکه بینی غیر طبیعی واژینال چیست؟

لکه بینی واژینال از ترشحات سفید رنگ، رقیق و شفاف واژن که روزانه بانوان تجربه می کنند متفاوت است. این نوع از ترشحات سفید رنگ کاملاً طبیعی بوده و برای تمام خانم‌ها در طول روز اتفاق می‌افتند
همچنین لکه‌بینی قهوه‌ ای که دو تا سه روز پس از پایان دوره قاعدگی رخ می‌دهد (به دلیل تغییرات هورمونی در بدن) طبیعی بوده و جای نگرانی نیست
اما اگر لکه بینی قهوه‌ای شما پایدارتر از دو تا سه روز پس از پایان دوره قاعدگی است و یا با علائمی مانند درد شدید، سوزش، خارش، تغییر رنگ و بوی غیرطبیعی واژن، ترشحات غیرطبیعی واژن و غیره همراه است، بهتر است به پزشک خود مراجعه کرده و بررسی شوید

معمولا چه زمانهایی لکه بینی اتفاق می افتد؟

•  پس از یائسگی
  • قبل از رسیدن به سن بلوغ و سن بلوغ
  • پس از رابطه جنسی
  • بین دوره های قاعدگی
  • خونریزی در بارداری
علت لکه بینی
کدام لکه بینی ها رایج هستند و زیاد جای نگرانی نیست؟

1-لکه بینی به دلیل تخمک گذاری

تعداد بسیار کمی از خانم‌ها نیز حدود ۲۰ روز بعد از قاعدگی و درست زمان تخمک‌ گذاری‌شان دچار لکه‌بینی و ترشحات قهوه ای رنگ می‌شوند که معمولاً هم تا نهایتا دو روز ادامه دارد.
اگر لکه‌بینی قهوه‌ ای بعد از پریود به علت تخمک گذاری باشد، علائم دیگری مانند: حساسیت و احساس درد در سینه‌ها، نفخ، افزایش میل جنسی و همچنین کاهش دمای بدن را نیز احتمالاً تجربه خواهید کرد.

2-لکه بینی به دلیل نزدیک شدن به یائسگی

اگردر دوره پیش از یائسگی قرار داشته باشید و هنوز پریودهایتان به صورت کامل قطع نشده باشد لکه بینی جزو علایم طبیعی این دوران محسوب می شود.
اما اگر وارد پسا قاعدگی شده اید و دیگر پریود نمی شوید،لکه بینی و خونریزی نشانه ای از یک بیماری است و باید در کوتاهترین زمان توسط متخصص زنان معاینه و درمان شوید

3- لکه بینی در سن بلوغ
اولین دوره‌های قاعدگی که در سنین پایین رخ می‌دهند، به دلیل تغییرات هورمونی مربوط به بلوغ بسیار سبک و نامنظم خواهند بود. بنابراین دختران در این شرایط عمدتاً لکه بینی را تجربه می‌کنند که، مشکل چندانی نیست و به مرور زمان با منظم شدن روند قاعدگی رفع خواهد شد

4-لکه بینی در بارداری
لکه بینی در دوران بارداری شایع است. حدود 15 تا 25 درصد از افراد باردار در سه ماهه اول خود لکه بینی را تجربه می‌کنند. این لکه بینی معمولا زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده به پوشش داخلی رحم بچسبد و اغلب چند روز قبل از شروع قاعدگی بعدی فرد اتفاق می افتد.این لکه بینی اغلب خفیف و به رنگ صورتی، قرمز و قهوه‌ای است. خونریزی لانه‌گزینی برای جنین خطرناک نبوده و جای نگرانی نیست اما اگر با خونریزی شدید یا درد لگن همراه باشد باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. زیرا ممکن است نشانه‌ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد

5- لکه بینی به دلیل پیشگیری های مداوم
خونریزی یا لکه بینی نامنظم در سه تا چهار ماه اول پس از شروع مصرف قرص شایع است.
زمانی که بدن شما با دارو سازگار شد، این باید فروکش کند. اگر یک دوز را فراموش کرده یا نادیده گرفته اید، ممکن است بعداً لکه بینی را تجربه کنید.
البته بعضی از بانوان ممکن است در تمام مدتی که از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند، لکه بینی را تجربه کنند، در بسیاری از این موارد علت لکه بینی ناشناخته و بی ضرر است

لکه بینی های غیر طبیعی و خطرناک
لکه بینی به دلیل بیماریهای زنانگی
1- لکه بینی به دلیل بیماری های زنانه
تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک:
یک بیماری است که کیست های ریز(یا کیسه های کوچک پر از مایع) روی تخمدان ها تشکیل می شود دراین بیماری سطح هورمون تستوسترون در زنان و دختران بالا رفته و با بی نظمی های قاعدگی و وجود کیست در تخمدان خود را نشان می دهد. برای اطلاعا ت بیشتر در زمینه درمان تنبلی تخمدان این مقاله را مطالعه بفرمایید سریعترین درمان تنبلی تخمدان

فیبروم رحمی:
فیبروم رحم توده‌هایی است که در لایه های عضلانی رحم یا اطراف آن رشد می‌کند. این توده‌ها معمولا غیر سرطانی هستند و تنها در موارد معدودی سرطانی می‌شوند. خونریزی شدید پریود، درد در لگن، کمر و زیر شکم، لکه بینی و درد هنگام سکس از علائم اصلی فیبروم رحم است.

پولیپ رحم:
توده های قرمز رنگ و لطیفی که در داخل رحم رشد می کنند و منشأ مخاطی دارند، پولیپ رحم گفته می شود. پولیپ ها اغلب در دهانه و دیواره های رحم ایجاد می شوند و به عنوان یکی از رایج ترین بیماری های رحمی با نام آندومتر رحم نیز شناخته می شوند. پولیپ می تواند باعث خونریزی و لکه بینی خفیف بعد از رابطه جنسی، خونریزی خفیف بین پریودها و ترشح غیرمعمول شود. پولیپ ها به راحتی در معاینه لگن توسط پزشک قابل مشاهده هستند و اگر علایم آزار دهنده ای نداشته باشند نیاز به درمان خاصی ندارند پولیپ ها اغلب خوش‌خیم بوده و تنها درصد کمی سرطانی می‌شوند که با علائمی مانند خونریزی قاعدگی نامنظم، دوره‌های سنگین، خونریزی واژن بعد از یائسگی و ناباروری همراه هستند

هیپرپلازی آندومتر:
ضخیم شدن (یا رشد بیش از حد) آندومتر (پوشش داخلی) رحم است که به دلیل سطح بالای استروژن، که توسط هورمون پروژسترون متعادل نمی‌شود، رخ می‌دهد. زنان مبتلا به EH اغلب با خونریزی غیرطبیعی از واژن به پزشک خود مراجعه می‌کنند.

عفونت

خونریزی واژینال بین دوره‌های قاعدگی، ممکن است از علائم عفونت رحم یا از علائم عفونت واژن باشد. عفونت می‌تواند باعث التهاب و خونریزی شود و از دیگر علت‌های احتمالی خونریزی واژینال است

2-لکه بینی به دلیل ضربه یا تروما

صدمه به فرج، واژن یادهانه رحم می‌تواند باعث لکه بینی نامنظم شود. این مسئله به دلایل مختلفی مانند تجاوز جنسی، رابطه جنسی خشن، آسیب هنگام معاینه لگن و استفاده نادرست ابزاری مانند تامپون رخ دهد. خاراندن مناطق واژن با اجسام خارجی نیز گاهی موجب خونریزی می شود. لکه بینی به علت زخم معمولا با علائم دیگر مانند درد همراه است

آیا لکه بینی در دوران پیش از بلوغ رایج است؟

بروز خونریزی در این سنین نادر است در صورت شروع خونریزی قبل از 8 سالگی باید به فکر بلوغ زودرس بود همچنین این خونریزی ممکن است به دلیل آسیب دستگاه تناسلی،وجود جسم خارجی (حتی یک تکه دستمال کاغذی) یا ضایعات ولو مثل زگیل تناسلی و … باشد