14 مرداد 1398 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

در مورد کم کاری تیروئید چه می دانید؟

کم‌کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار)،  شرایطی است که در آن غده تیروئید فرد به اندازه کافی هورمون های حیاتی خاص را تولید نمی‌کند.

کم‌کاری تیروئید ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند. با گذشت زمان، کم‌کاری تیروئید درمان نشده، می‌تواند باعث تعدادی از مشکلات سلامتی مانند چاقی، درد مفاصل، ناباروری و بیماری قلبی شود.

تست‌های دقیق عملکرد تیروئید برای تشخیص کم‌کاری تیروئید در دسترس هستند. درمان با هورمون تیروئید مصنوعی معمولاً زمانی ساده، ایمن و مؤثر است که فرد و پزشکش دوز مناسب را برای او پیدا کند.

علائم کم‌کاری تیروئید چیست؟

علائم و نشانه‌های کم کاری تیروئید بسته به شدت کمبود هورمون متفاوت است. مشکلات به کندی و اغلب در طی چند سال ایجاد می‌شوند.

در ابتدا، ممکن است فرد به سختی متوجه علائم کم کاری تیروئید، مانند خستگی و افزایش وزن شود، یا ممکن است آن‌ها را به افزایش سن نسبت دهد. اما همانطور‌که متابولیسم به کندی پیش می‌رود، ممکن است مشکلات آشکارتری ایجاد کند.

علائم و نشانه‌های کم‌کاری تیروئید
  • افزایش حساسیت به سرما
  • خشکی پوست
  • افزایش وزن
  • صورت پف کرده
  • گرفتگی صدا
  • ضعف ماهیچه‌ها
  • افزایش سطح کلسترول خون
  • درد‌های ماهیچه‌ای، نرمی و سفتی ماهیچه‌ها
  • درد، نرمی و تورم در مفاصل
  • دوره‌های قاعدگی سنگین‌تر یا نامنظم
  • مو‌های نازک
  • ضربان قلب آرام
  • اختلال در حافظه
  • بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)
کم کاری تیروئید در بارداری :

در طی سه ماه اول بارداری، جنین كاملا وابسته به هورمون‌های تیروئید مادر است كه از جفت عبور نموده و به جنین می‌رسند. پس از پایان سه ماه اول بارداری، غده تیروئید جنین فعالیت خود را شروع کرده و هورمون تیروئید تولید می‌كند. از این زمان تا پایان بارداری جنین برای تولید هورمون تیروئید نیاز به ید دارد كه باید از طریق مادر به او برسد.از آنجا که هورمون‌های تیروئید برای رشد و سلامت مغز و دستگاه عصبی جنین ضروری هستند ( مخصوصأ در سه‌ ماهه‌ اول که تیروئید جنین در حال رشد است و جنین کاملاً به هورمون تیروئید مادر متکی است ) ، انجام ازمایش تیروئید و در صورت لزوم ، درمان به موقع بسیار مهم است . بانوانی که در گذشته سابقه‌ کم‌ کاری تیروئید و یا سابقه‌ خانوادگی اختلالات تیروئید را دارند ، بیشتر از سایر زنان در معرض خطر ابتلا به کم کاری تیروئید در دوران بارداری هستند.

تشخیص کم کاری تیروئید در بارداری :

با مراجعه خانم باردار به متخصص زنان و زایمان در اوایل بارداری و شروع مراقبت های بارداری و مسجل شدن بارداری ( تشکیل جنین و قلب در سونوگرافی ) ، ازمایشات سه ماهه اول بارداری که شامل ازمایش تیروئید هم هست در خواست می شود. در صورت تشخیص کم کاری تیروئید ، درمان دارویی با دوز مناسب شروع می شود.

درمان کم کاری تیروئید در بارداری :

به محض تشخیص کم کاری تیروئید ، بایستی درمان هورمونی توسط پزشک متخصص صورت گیرد.لازم به ذکر است که داروی لووتیروکسین که برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می شود در بارداری کاملا بی خطر است.

– دکتر زهرا فلاح